Derfor skal du passe på dit indhold – og sådan gør du

Vi lever i en digital verden, og det betyder også, at du som virksomhed skal publicere indhold online, hvis du gerne vil findes af dine kunder. Men samtidig med, at det hele foregår online, er det også blevet meget nemmere for andre at kopiere tekster, og udgive dem for at være ens egne.

Selvom dit indhold er online, betyder det ikke, at alle kan benytte sig frit af det. Indholdet er dit, og du er beskyttet af ophavsretsloven, hvis nogle skulle finde på at have lidt for stor lyst til at klikke ”copy paste”.

Det kræver derfor en ekstra indsats at passe på sit originale indhold. Hvad enten det drejer sig om indhold på din hjemmeside eller på dine sociale medier.

Derfor skal du passe på dit unikke indhold

Ulovligt kopierede tekster kan gøre stor skade for din virksomhed. både hvis du er offer eller hvis du er den, der har kopieret tekster ulovligt og fremsat dem som værende dine egne.

Google bliver forvirret

Det er særdeles vigtigt at passe på sit indhold på sin hjemmeside. Google gør det, at indhold der opfattes som værende det kopierede indhold bliver bortfiltreret i søgeresultaterne, så det originale bliver vist. Desværre er problemet her, at Google ikke altid kan finde ud af, hvad der er det originale, og hvad der er kopieret. Dette resulterer i, at det originale indhold fjernes fra søgeresultaterne, og det kopierede står tilbage.

Hvis du hurtigt finder frem til, hvem eller hvad der er kopieret fra din hjemmeside, så kan du hurtigt få reddet skaden og undgå at blive fjernet fra søgeresultaterne.

Originalt indhold = tillid

Hvis du sørger for at have godt og unikt indhold på din hjemmeside, vil du også fremstå troværdig, og dermed vil kunderne have tillid til dig. En kundes tillid til dig har stor betydning for, om de i fremtiden har lyst til at købe hos dig. Hvis de opdager, at indholdet på din side går igen på en anden virksomheds side, er det ikke sikkert de er klar over, hvem af jer, der har kopieret teksten. Dermed risikerer du, at din virksomhed fremstår som utroværdig, fordi det ikke er originalt indhold. Det signalerer ikke tillid og troværdighed, og du kan risikere at miste potentielle kunder. Derfor skal du sørge for, at dit unikke indhold er beskyttet, så andre ikke kan lukrere på dine kunder og deres tillid.

Din tid og ressourcer bliver misbrugt

Når du har brugt lang tid på at lave spændende og unikt indhold til dine kunder, så er det enormt ærgerligt og ubehageligt, hvis dine konkurrenter planker teksten af, når du har investeret tid og penge i noget, dine konkurrenter kan tjene på. Derfor skal du selvfølgelig unde dig selv den tjeneste at passe på dit indhold, så det ikke sker.

Sådan passer du på dit indhold

Du vil gerne formidle din ekspertviden ud til dine kunder. Men du er bange for at andre måske kopierer det. Løsningen er ikke blot at undgå at publicere indhold. Løsningen er derimod at tænke over, hvordan du bedst passer på dit indhold, som du har brugt mange timer på at skrive.

Skriv en ophavsret tekst til din side

Selvom det ikke er et krav, at du påberåber dig ophavsret på din hjemmeside (den har du alligevel jf. ophavsretloven), kan det måske alligevel være en god idé at skrive, at enhver kopiering af dine tekster eller andet materiale uden dit samtykke er forbudt og bliver straffet. Med en tydelig og klar tekst vedr. ophavsret, gør du opmærksom på straffen ved at kopiere dit indhold, og det kan forhåbentlig være med til at afholde andre fra at tyvstjæle fra dig.

Du kan bruge Google alert

Med Googles egen funktion ”Google alert” eller på dansk Google underretninger, har du mulighed for at få notifikationer vedr. bestemte emner eller uddrag fra dine tekster på mail. På den måde kan du holde øje med, om noget af dit indhold florerer andre steder på nettet.

Pas på dit unikke hold med UlovligKopiering.dk

Som bruger hos UlovligKopiering.dk har du mulighed for nemt at få besked, hvis der er nogle af dine tekster som er blevet kopieret. Dette skete bl.a. for OnlineSynlighed.dk som oplevede, at deres cookiepolitik på hjemmesiden blev kopieret af en anden virksomhed. Virksomheden havde teksten liggende på sin hjemmeside i 4 måneder, hvor det blev udgivet som værende virksomhedens egen cookiepolitik.

Her hjalp UlovligKopiering.dk med at køre sagen og sagsøgte modparten for brud på ophavsretsloven og markedsføringsloven. Dette resulterede i, at vores kunde fik medhold i dommen, hvor retten gav medhold i, at cookiepolitiken var kopieret. UlovligKopiering.dk hjalp desuden med at fastsætte både vederlagskrav og godtgørelse som den sagsøgte skal betale for den ulovligt kopieret tekst.

Vær hurtig, hvis du oplever kopieret indhold

Hvis du opdager, at dit indhold er blevet kopieret, handler det om at reagere hurtigt. Hvis du lader stå til, risikerer du, at vedkommende som har kopieret dine tekster fortsætter med at kopiere uden konsekvenser samtidig med, at de måske endda tjener penge på dit unikke indhold.

Er du blevet udsat for, at andre har kopieret dit indhold, så kan du med UlovligKopiering.dk få hurtighjælp med din sag. Du kan læse mere her, om hvordan vi kan hjælpe dig eller oprette dig som bruger. Det er helt gratis.

Vigtig meddelelse til vores brugere

Tak for jeres støtte til UlovligKopiering.dk igennem de sidste 9 år. Siden starten har vores mission været at hjælpe med at beskytte intellektuelle rettigheder og sikre retfærdighed for dem, der blev ramt af ulovlig kopiering.

Vi har med vores Freemium-abonnement gjort det muligt for langt de fleste brugere at benytte servicen gratis, samtidig med at vi har registreret mange hundredetusinde kopihændelser og beskyttet vores brugere mod uopdaget ulovlig kopiering i titusindevis af tilfælde. Det er vi stolte af, og vi håber, at vores indsats har gjort en forskel for jer.

Til trods for denne indsats må vi desværre konstatere, at det ikke har været muligt at få platformen til at opnå den nødvendige bæredygtighed. Efter nøje overvejelse har vi derfor truffet beslutningen om at lukke UlovligKopiering.dk og koncentrere os om vores andre aktiviteter.

Vi er meget taknemmelige over hver eneste bruger og ambassadør, der har støttet og anbefalet os gennem årene. Uden jer ville vores indsats og kamp mod uopdaget ulovlig kopiering ikke have været muligt.

Tak for jeres forståelse og den store opbakning.