Produktbilleder fra dansk webshop massekopieret

Man skulle tro, at større internationale virksomheder var klar over, at det er ulovligt at downloade og bruge andre virksomheders eller enkeltpersoners tekster og billeder – og især til kommercielt brug. Det var dog ikke tilfældet, da en mindre dansk webshop for nogle år siden opdagede, at deres produktbilleder – som de selv havde taget og bearbejdet – figurerede på flere webshops uden tilladelse.

Webshoppen havde siden begyndelsen fokuseret på at tage deres egne unikke produktbilleder. Produktbilleder gør en stor forskel, og er et afgørende salgsparameter, når man sælger forbrugerprodukter eller oplevelser online. Webshoppen oplevede inden længe, at flere konkurrenter af forskellig størrelse eller enkeltpersoner kunne lide deres billeder. De kunne lide billederne så meget, at de kopierede den pågældende webshops billeder og satte dem direkte på deres egne webshops eller brugte dem til anden brug.

Webshop måtte ty til vandmærker for beskyttelse mod kopiering

Den danske webshop kontaktede de pågældende webshops og bad dem fjerne billederne. Uden resultat. Sagerne tog til i antal og omfang, men det lykkedes stadig ikke at få de pågældende webshops til at fjerne billederne. Den danske webshop gav til sidst op på grund af manglende ressourcer og indsigt i ophavsretsloven, og besluttede at lægge store u-attraktive vandmærker på alle produktbillederne.

Konsekvensen for denne lidt aggressive, men forståelige handling, gik desværre ud over brugeroplevelsen for kunderne. Vandmærket forstyrrede den visuelle forståelse og oplevelse af produktet, og det fungerede ikke i længden.

Webshopkunder er afhængige af gode billeder og produktbeskrivelser, når de ikke har mulighed for at se og røre produktet fysisk. Samtidig er produktbilleder og produktbeskrivelser en genial måde at differentiere sig på, hvis ens produkter bliver solgt af mange andre forhandlere.

Webshoppen valgte derfor at fjerne de gamle vandmærker og i stedet påføre nogle mere diskrete vandmærker, så det ikke skulle gå ud over kunderne at bestemte konkurrenter ikke kendte forskellen på dit og mit.

Efter de diskrete og mere elegante vandmærker blev påført produktbillederne, besluttede webshoppen at indstille jagten på kopisterne, og i stedet fokusere på kunderne og salget. Produktbillederne fortsatte imidlertid med at dukke op flere steder og endda hos kendte store udenlandske onlinevirksomheder.

Den danske webshop hørte på et tidspunkt om et mindre dansk servicefirma, der havde håndteret lignende sager vedrørende brud af ophavsretten, og valgte at kontakte dem.

100+ brud på ophavsretten

Den pågældende webshop har nu op mod 100 sager rettet mod andre onlinevirksomheder, der har forbrudt sig mod ophavsretsloven og duplikeret. Pris per billede: Kr. 5.000.

Det forlyder, at konkurrenterne har kopieret et sted mellem 1 og 25 billeder hver, og det samlede erstatningskrav er tæt på 1 mio. kr.

Samarbejdet med servicefirmaet, der håndterer erstatningssagerne, har betydet, at servicefirmaet har kontaktet samtlige kopister, og ca. 80 % har besvaret henvendelserne og 10-15 % har betalt. De resterende har modtaget stævninger, og kommer en tur i retten.

Anklagerne/sagerne drejer sig ikke om profit for den danske webshop.

”Det vigtigste for os er, at andre skal lade være med at kopiere vores billeder, og at billederne bliver fjernet fra konkurrenternes hjemmesider” siger ejeren af den danske webshop til finans.dk

Derudover handler det samtidig om, at det er utrolig ubehageligt at opdage, at andre lukrerer på og udnytter ens rigtig gode materiale, som der er brugt en masse tid på – uanset om det er bevidst eller ej.

Mange forskellige brancher rammes af ulovlig kopiering

Det er langt fra kun webshops, der bliver udsat for hyppig kopiering af billeder og produkttekster. Korte tekster er nemme lige at markere, kopiere, indsætte og 1-2-3 vupti, så har indholdet fået ny ”ejer”.

Det er blandt andet et kendt fænomen blandt bloggere. I 2014 var der omkring 80.000+ blogs i Danmark, hvor størstedelen stammer fra bloggernetværker som Bloggers Delight (30.000+ blogs), Selected Bloggers eller Blogly.dk, der typisk har emner omkring tøj, mode, indretning, motion og mad.

I den type forums sker der også en del kopiering – og sikkert også uden at mange af bloggerne opdager det. Blogging bliver brugt professionelt, men for størstedelen er det en hobby, og ikke noget de har decideret overvågning på. Ofte har bloggerne heller ikke hverken tid eller lyst til at tjekke ”konkurrenterne” ud, og derfor bliver kopieringen i nogle tilfælde ikke opdaget.

 

Vil du beskyttes mod ulovlig kopiering af dit indhold? Opret dig som bruger på UlovligKopiering.dk.