Man skulle tro, at større internationale virksomheder er klar over, at det er ulovligt at downloade og bruge andre
virksomheders eller enkeltpersoners tekster og billeder, og især til kommercielt brug. Men det var ikke tilfældet, da en mindre dansk webshop for et par år siden opdagede, at deres produktbilleder – som de selv havde taget og bearbejdet – figurerede på flere webshops uden tilladelse. Webshoppen havde siden begyndelsen fokuseret på at tage deres egne unikke produktbilleder, der som bekendt er en altafgørende forskel og salgsparameter for at sælge forbrugerprodukter eller oplevelser online. Webshoppen oplevede inden længe, at flere konkurrenter af forskellig størrelse eller enkeltpersoner kunne lide deres billeder. De kunne lide billederne så meget, at de kopierede den pågældende webshops billeder og satte dem direkte på deres egne webshops eller til anden brug.

Måtte ty til vandmærker

Den danske webshop kontaktede de pågældende webshops og bad dem fjerne billederne. Uden resultat. Sagerne tog til i antal og omgang, men stadig uden succes. Den danske webshop gav til sidst op på grund af manglede ressourcer og indsigt i ophavsretsloven, og besluttede at lægge store uattraktive vandmærker på alle produktbillederne.

Konsekvensen for denne lidt aggressive, men forståelige handling, gik desværre ud over brugeroplevelsen for kunderne. Vandmærket forstyrrede dog den visuelle forståelse og oplevelse af produktet, og det fungerede ikke i længden, da webshopkunder er afhængige af gode billeder og produktbeskrivelser, når de ikke har mulighed for at røre produktet fysisk. Det er samtidig en genial måde at differentiere sig på, hvis ens produkter bliver solgt af mange andre forhandlere. Webshoppen valgte derfor at fjerne de gamle vandmærker, og i stedet påføre nogle mere diskrete, så det ikke skulle gå ud over kunderne at bestemte konkurrenter ikke kendte forskellen på dit og mit.

Efter de diskrete og mere elegante vandmærker blev påført produktbillederne, besluttede webshoppen at indstille jagten på kopisterne, og i stedet fokusere på kunderne og salg. Produktbillederne fortsatte imidlertid med at dukke op på flere steder og endda hos kendte store udenlandske onlinevirksomheder, og den danske webshop hørte på et tidspunkt om et mindre dansk servicefirma, der havde håndteret lignende sager vedrørende brud af ophavsretten.

100+ brud på ophavsretten

brud-paa-ophavsrettenDen pågældende webshop har nu op mod 100 sager rettet mod andre onlinevirksomheder, der har forbrudt sig og duplikeret. Pris per billede: Kr. 5.000. Det forlyder, at konkurrenterne har kopieret et sted mellem 1 og 25 billeder hver, og det samlede erstatningskrav er tæt på 1 mio. kr. Samarbejdet med servicefirmaet, der håndterer erstatningssagerne, har betydet at servicefirmaet har kontaktet samtlige kopister, og ca. 80% har besvaret henvendelserne og 10-15% har betalt. De resterende har modtaget stævninger, og kommer en tur i retten.

Anklagerne/sagerne drejer sig ikke om profit for den danske webshop. ”Det vigtigste for os er, at andre skal lade være med at kopiere vores billeder, og at billederne blive fjernet fra konkurrenternes hjemmesider” siger ejeren af den danske webshop til finans.dk

Derudover handler det samtidig om, helt lavpraktisk, at det er utrolig ubehageligt at opdage, at andre lukrerer på og udnytter ens rigtig gode materiale (der er brugt en masse tid på). Om det er bevidst eller ej.

Andre brancher er også ramt af kopiering

Det er langt fra kun webshops, der bliver udsat for hyppig kopiering af billeder og produkttekster. Korte tekster er nemme liiige at markere, kopiere, indsætte og 1-2-3 vupti, så har indholdet fået ny ”ejer”. Det er blandt andet et kendt fænomen blandt bloggere. I 2014 var der omkring 80.000+ blogs i Danmark, hvor størstedelen stammer fra bloggernetværker som Bloggers Delight (30.000+ blogs), Selected Bloggers eller Blogly.dk, der typisk har emner omkring tøj, mode, indretning, motion og mad. I den type forum sker der også en del kopiering – og sikkert uden at mange af bloggerne opdager det. Blogging bliver brugt professionelt, men for størstedelen er det en hobby, og ikke noget, de har decideret overvågning på eller har tid eller lyst til at tjekke ”konkurrenterne” ud.