Når folk har problemer med at kende forskel på dit og mit, sker der i stigende grad det, at folk kopierer hinandens indhold. Både bevidste og ubevidst. Det er utrolig nemt at markere, kopiere og sætte ind. Detailhandlen og webshops er hårdt ramt, da mange produkter, det vil sige billeder + produkttekster, er tilgængelige på nettet. Originalt indhold bliver vigtigere og vigtigere, og mange virksomheder bliver bedre og bedre til at lave det. Der er på samme tidspunkt mange virksomheder, der ikke kan formå at levere samme kvalitet og derfor går en tur på nettet og stjæler billedmateriale uden skrupler.

Sæt vandmærke på dine fotos

Et vandmærke beskytter et originalværk mod forfalskninger, og er blevet brugt i mange år, blandt andet på pengesedler. Vandmærker på fotos er ofte skjult – hvis de er lavet ordenligt og diskret. Mange fotografer benytter vandmærker i det ene hjørne af deres billeder til at indikere, hvem der har taget dem, og hvem der har ophavsretten. Helt lavpraktisk er det til gengæld tilladt og ikke mindst god stil, hvis man som kunde hos en fotograf uploader et billede (inklusiv vandmærke) på Facebook og ”tjekker ind” hos fotografen. Det er naturligvis primært beregnet som en personlig statusopdatering, men det er samtidig en diskret form for markedsføring af fotografen, der får sit navn og eventuelt anbefaling spredt på Facebook. Win win.

Vandmærker på produktfotos

Med vandmærker er du bedre sikret mod, at folk uden videre downloader dine billeder og misbruger dem på den ene eller anden måde. Det er en effektiv metode, og forholdsvis enkelt.

Vær dog opmærksom på, at tydelige vandmærker på produktfotos kan virke dominerende og ødelægge hele pointen med billedet – nemlig at sælge varen – fordi fokus er fjernet fra billedet til vandmærket. Det er nemt at indsætte vandmærket i et hjørne af billedet, for at gøre det mere diskret. Men det betyder desværre bare, at konkurrenter nemt kan beskære billedet i et redigeringsprogram, fjerne vandmærket og bruge billedet til egen forretning. Den slags metode er dog gået af mode, da der var flere ulemper end fordele. Den optimale metode er at benytte usynlige vandmærker.

Fordele ved ”usynlige” vandmærker

Teknisk set er vandmærket ikke usynlig, for så er der ingen pointe i det. Men på desktop og det blotte øje er vandmærket usynligt inkorporeret i billedet. Der er udelukkende fordele ved at benytte vandmærker og den primære og vigtigste er, at du kan bevise, at du taget originalen, hvis andre anklager dig for kopiering (brud på ophavsretten) eller hvis du anklager andre. Derudover er det en rigtig god idé at benytte ”usynlige” vandmærker fordi:

  • Du beskytter dig selv
  • Brugeren får en god oplevelse
  • Det er umuligt at redigere væk
  • Google Shopping accepterer det, selvom de ikke tillader vandmærker
  • Du brander dig selv

Det perfekte vandmærke

Du kan lægge dit logo eller navn på billedet. Men i stedet for den traditionelle metode med at indsætte vandmærket i et hjørne eller demonstrativt henover billedet, indarbejder man vandmærket i en af billedets tre farvekanaler.

 

her er svaret paa et godt vandmaerkeKort sagt er der tre basisfarver: Rød, grøn og blå. Gul og blå er komplementærfarver. Det betyder, at når man laver et vandmærke gult, bliver det usynligt (99%), fordi det bliver sendt ud gennem en skærm, der har et blåt lys.  Se på nedenstående to produktbilleder. Kan du se forskel?

 

 

 

 

lav dit eget unikke vandmaerkeDet er faktisk ét og
samme billede, men med to måder at indsætte vandmærket på. Vandmærket er gjort mørkere på det nederste billede, for at gøre det mere tydeligt for dig som læser. På det øverste billede er vandmærket med gul (“usynligt), og det nederste er med en gråtone. Det er forskellen på usynligt/diskret og tydeligt/forstyrrende vandmærker. Denne simple metode gør det usynlige vandmærker yderst effektivt, brugervenligt og anbefalelsesværdigt.