Når folk har problemer med at kende forskel på dit og mit, sker der i stigende grad det, at folk kopierer hinandens indhold. Både bevidst og ubevidst. Det er utrolig nemt at markere, kopiere og sætte ind. Detailhandlen og webshops er hårdt ramt, da mange produkter, det vil sige billeder og produkttekster, er tilgængelige på nettet. Men generelt kan alle virksomheder, der leverer godt indhold risikere at blive kopieret.
Godt, originalt indhold bliver vigtigere og vigtigere, og mange virksomheder bliver bedre og bedre til at lave det. Mange virksomheder får efterhånden også digitale bureauer og webbureauer til at stå for billeder og tekstforfatning på deres hjemmesider, hvilket højner niveauet af godt indhold på nettet. På samme tid er der også mange virksomheder, der ikke kan formå at levere samme kvalitet, og derfor går de en tur på nettet og stjæler billedmateriale uden skrupler.
Sæt vandmærke på dine fotos
Et vandmærke beskytter et originalværk mod forfalskninger, og er blevet brugt i mange år – blandt andet på pengesedler. Vandmærker på fotos er ofte skjult – hvis de er lavet ordentligt og diskret.
Mange fotografer benytter vandmærker i det ene hjørne af deres billeder for at markere, hvem der har taget dem, og hvem der har ophavsretten.
Selvom det er fotografen, der har ophavsretten, er det til gengæld tilladt, hvis en kunde hos en fotograf uploader et billede (inklusiv vandmærke) på Facebook og ”tjekker ind” hos fotografen. Dette er god stil og fordelagtigt for både kunden og fotografen, da det naturligvis primært er en personlig statusopdatering, men samtidig også er en diskret form for markedsføring af fotografen, der får sit navn og eventuelt anbefaling spredt på Facebook.
Vandmærker på produktfotos
Med vandmærker er du bedre sikret mod, at folk uden videre downloader dine billeder og misbruger dem på den ene eller anden måde. Det er en effektiv metode og forholdsvis enkelt. Vær dog opmærksom på, at tydelige vandmærker på produktfotos kan virke dominerende og ødelægge hele pointen med billedet – nemlig at sælge varen – fordi fokus er fjernet fra billedet til vandmærket.
Man kan også indsætte vandmærket i et hjørne af billedet for at gøre det mere diskret. Det betyder desværre bare, at konkurrenter nemt kan beskære billedet i et redigeringsprogram, fjerne vandmærket og bruge billedet til egen forretning. Denne metode er derfor også gået af mode, da der var flere ulemper end fordele. Den optimale metode er at benytte usynlige vandmærker.
Fordele ved ”usynlige” vandmærker
Teknisk set er vandmærker på billeder ikke usynlige, for så er der ingen pointe i det. Men på desktop og med det blotte øje er vandmærket usynligt inkorporeret i billedet.
Der er udelukkende fordele ved at benytte vandmærker. Den primære og vigtigste er, at du kan bevise, at du selv har taget originalen, hvis andre anklager dig for kopiering (brud på ophavsretsloven), eller hvis du selv anklager andre for at have kopieret dit billede.
Derudover er det en rigtig god idé at benytte ”usynlige” vandmærker fordi:
- Du beskytter dig selv
- Brugeren får en god oplevelse
- Det er umuligt at redigere væk
- Google Shopping accepterer det, selvom de ikke tillader vandmærker
- Du brander dig selv
Det perfekte vandmærke
I stedet for den traditionelle metode med at indsætte vandmærket i et hjørne eller demonstrativt henover billedet, er et godt vandmærke et vandmærke, man indarbejder i en af billedets tre farvekanaler.
Kort sagt er der tre basisfarver: Rød, grøn og blå. Gul og blå er komplementærfarver. Det betyder, at når man laver et vandmærke gult, bliver det usynligt (99%), fordi det bliver sendt ud gennem en skærm, der har et blåt lys.
Se på nedenstående to produktbilleder. Kan du se forskel?
Det er faktisk ét og samme billede, men med to forskellige måder at indsætte vandmærket på. Vandmærket er gjort mørkere på det nederste billede for at gøre det mere tydeligt for dig som læser.
På det øverste billede er vandmærket med gul (“usynligt), og det nederste er med en gråtone. Det er forskellen på usynligt/diskret og tydeligt/forstyrrende vandmærker.
Denne simple metode gør det usynlige vandmærke yderst effektivt, brugervenligt og anbefalelsesværdigt.